‘Hoe wij hier de waarheid omtrent de Waldorfschool rechtdoen’

In het publieke debat anoniem door middel van een valse naam over jezelf praten, staat gelijk aan diskwalificatie als serieuze gesprekspartner.  In internetjargon noemt men iemand die meerdere accounts gebruikt in eenzelfde discussie een kloon of sokpop. In de antroposofische beweging is dit een gangbare praktijk.

Voorbeeld 1

Pieter HA Witvliet (Dirksland 1946), de antroposofische leraar die al sinds 2010 een lastercampagne tegen critici van de antroposofie en haar werkvelden voert, viel door de mand toen hij over zichzelf begon te praten onder een van zijn pseudoniemen. Op de blog Steinerscholen.com reageerde hij meermaals onder het pseudoniem Joost Alfrik, de lezers voorhoudend dat Pieter HA Witvliet en Joost Alfrik samenwerken. Zo had Joost Alfrik het bijvoorbeeld over Pieter Witvliet als zijn collega. Hiermee verspeelde Witvliet zijn laatste beetje geloofwaardigheid.

 

Joost Alfrik zei op 15/01/2011:

Ik raad je aan naar het blog van mijn collega Pieter HA Witvliet te gaan: ikdenkerhetmijnevan.blogspot.com
Hij heeft daar een begin gemaakt met een uiteenzetting van Steiners mensbeeld, op een manier, die voor iedereen is na te volgen.
Desgevraagd zal hij je zeker net zo lang antwoorden, tot al je vragen gesteld zijn.

 

Pieter HA Witvliet op een van zijn weblogs:

Verantwoording

‘Mijn blogactiviteiten voerde ik een tijdje uit onder de schrijversnaam ‘Joost Alfrik’.

 

Joost Alfrik een paar jaar eerder, op 31/01/2011

Waar het om gaat is, dat wij, als collega’s en ervaren vrijeschoolleerkrachten, tegenwicht willen bieden aan de vaak onzinnige beweringen op je site. (…)

Pieter wil hier zijn naam niet meer zien, ivm het lage peil van je misbruikrubriek.Maar verder denkt hij van harte mee over hoe wij hier de waarheid omtrent de Waldorfschool rechtdoen.

Dat wij ook af en toe bij elkaar komen en dan wellicht eens iets verzenden van een gelijk IP-adres, doet aan de inhoud van de discussie toch niets af.Het wordt je te heet onder de voeten en zo kom je mooi van ons af.
Als je echt een ruggengraat hebt, verwijder je dit niet en ga je gewoon de discussie met mij aan, in de wetenschap dat ik dit niet alleen doe, maar met Pieter. (…)

bron

 

Pieter HA Witvliet op 4 december 2012 op de site van antroposoof Michel Gastkemper:

Nogmaals, maar nu echt voor de laatste keer: mijn vrouw heeft met mijn blogactiviteit niets, maar dan ook niets van doen.

Het pseudoniem Joost Alfrik heb ik een een jaar lang gebruikt. Genoeg om te onderzoeken of ik, volgens jouw zeggen, 40 jaar in een leugen heb geleefd als vrijeschoolleerkracht.
De uitkomst staat voor mij meer dan vast: nee, ik heb niet in een leugen geleefd.
Die leugen wil jij graag zien en ziet die ook omdat je een leugenachtige bril draagt.

Joost Alfrik is exit-er is ook geen ander persoon die onder deze naam schrijft.

bron

 

Wat is dit dan?

 ‘…dat ik dit niet alleen doe, maar met Pieter.’

Voorbeeld 2

Catherine De Mooij, antroposofisch leraar aan het Novalis College in Eindhoven en tevens echtgenote van Pieter HA Witvliet, beledigt niet alleen graag mensen die het op internet niet met haar echtgenoot eens zijn, maar liegt ook over haar identiteit Een telefoontje met mevrouw Witvliet leerde dat Pieter Witvliet niet bekend is op het adres waar hij gedomicilieerd staat en dat mevrouw Witvliet een valse naam opgaf (Willemijn van Nymwegen). Na enig aandringen gaf Willemijntje achter het gordijntje wel toe dat ze Catherine Witvliet-De Mooij was (Witvliet aka Alfrik woont dus echt niet in Zwolle zoals hij deed uitschijnen). Meneer Witvliet dook plots toch op en toonde zich van zijn bekende kant: schelden en beledigen. Antroposofen zijn sterk in schelden en beledigen.

Catherine zei

Foei toch, mijnheer Korthof. U keert de heer Witvliet zo maar de rug toe en gaat liever vogeltjes beluisteren. Is dat (ook) het niveau van Uw reageren. Ik vind zijn opmerkingen helemaal niet abstract. Hij beweert niet eens, hij vraagt zich af of we over God ook anders kunnen spreken dan als over een supermens. (…) En daar wilt U of kan U, zich met de evolutionistisch/darwinistische oogkleppen op, natuurlijk niet mee inlaten, zonder dat U zichzelf geweld aandoet.

Evolutie blog

Voorbeeld 3

Christian Clement, a German anthroposophist and steinerschoolteacher who works at the Brigham Young University (USA), tried to deceive the public by showing up in an internet discussion under various nicknames. With his sockpuppets, ‘Peter Althaus’ and ‘Gottlieb Friedeman’, Clement started defending himself and talking about himself in the third person. By doing so Clement proves he is intellectual not reliable and doesn’t hesitate to mislead the public.

Clement shows up everywhere his recent ‘academic’ work, a so called critical approach of the works of Rudolf Steiner (SKA or Steiner Kritische Ausgabe) is criticized. Critics notice that Clement – as a follower of Rudolf Steiners anthroposophy – doesn’t approach the founder of anthroposophy on scientific grounds, but treats the anthroposophical doctrine in a way Rudolf Steiner could fit into a new, more suitable jacket.

Notable is that Clements ‘research’ is not only sponsored by the anthroposophical cult, but is also made possible by the Mormons, another religious cult, where Clement found his wife. Under the influence of her husband Krista Clement converted to the anthroposophical schoolsystem and since then teaches their children at home. The Mormons provide support for Clement by offering him a chair at their Brigham Young University.

But the most stunning thing worth knowing is that a respected German publisher of scientific works, the Frommann-Holzboog Verlag, is taking part in this questionable collaboration. Are they aware that one of their authors exposes himself as an ordinary con artist?

For anthroposophists it is quite normal to deceive the public. As admirers of their beloved ‘master’ Rudolf Steiner they are willing to bring the masters advice into practice.

Rudolf Steiner: ‘We must worm our way through…[I]n order to do what we want to do, at least, it is necessary to talk with the people, not because we want to, but because we have to, and inwardly make fools of them.’ (Conferences with Teachers of the Waldorf School vol.1, SFS Publications 1986)

Geef een reactie