Inhoud

Inhoud

 

Een oud-leerling……………………………………………………….. 7

Woord vooraf………………………………………………………………. 9

Inleiding……………………………………………………………………… 12

1. Concept steinerschool……………………………………………….. 18

1.1. Definitie en ontstaan…………………………………………. 18

1.2. Opbouw…………………………………………………………… 18

1.3. Onderwijsvrijheid…………………………………………….. 20

2. Nader bekeken……………………………………………………….. 22

2.1. Uithangbord……………………………………………………. 22

2.2. Totaalweigeraars……………………………………………… 23

2.3. Uit onklare bron………………………………………………. 25

2.4. Hoezo, worden wie je al bent?……………………………. 27

3. Persoonlijke ervaring………………………………………………… 31

3.1. De kaken strak op elkaar………………………………….. 31

3.2. Geen incidenten……………………………………………….. 36

4. Waarom steinerschool?……………………………………………… 41

4.1. Mooie plaatjes…………………………………………………. 42

4.2. De argeloze ouder…………………………………………….. 44

5. Steiner en zijn idee fixe………………………………………………. 49

5.1. Imaginatie……………………………………………………….. 50

5.2. Driewerf hoera…………………………………………………. 54

5.3. Karma en reïncarnatie………………………………………. 57

5.4. Alle heiligen nog aan toe…………………………………… 61

6. Didactische antroposofie……………………………………………. 66

6.1. Temperamentvol………………………………………………. 67

6.2. Rekenen op hoop………………………………………………. 69

6.3. Een benadering van lezen………………………………….. 76

6.4. ICT staat niet voor InCompeTent………………………. 85

6.5. Euritmie: de poppetjes aan het dansen……………….. 91

6.6. Geschiedenis: een algemeen verbreid geloof?………. 93

7. Rassenleer: lang leve de Ariërs………………………………….. 107

7.1. Het rassenvraagstuk……………………………………….. 108

8. Aftandse pedagogie………………………………………………… 112

8.1. Ont-individualisering………………………………………. 112

8.2. Kinderen van erfzonde bevrijden……………………… 113

8.3. Extreem over links………………………………………….. 118

8.4. Zinvol straffen?……………………………………………… 119

8.5. Willekeurige leraren………………………………………… 124

9. Ah, sociaal……………………………………………………………. 130

9.1. Sekte: hoe kom je erbij?………………………………….. 131

9.2. Oudertje strek je……………………………………………. 140

9.3. Zijn wel vaart wel…………………………………………… 142

Geraadpleegde literatuur……………………………………………… 147

Leave a Reply