Masker van de steinerscholen

In een reactie op ‘Leerplan volgen?‘ vertelt een ouder over het niet nakomen van beloften…

‘Het is zo dat er hier vrijheid is om onderwijs te organiseren. Normaal gezien moet je dan de leerplannen volgen, maar als je onderwijsmethode zeer sterk afwijkt kan je eigen leerplannen eisen. Dat is een moeilijke weg en de meeste nieuwe scholen kiezen daarom om de bestaande leerplannen te gebruiken.

Ik heb hier de leerplannen van Steiner liggen. Er staan veel zinnige dingen vind ik en een paar dingen waar ik me volledig niet in kan herkennen, maar al bij al valt dat mee.

Daar zit juist het probleem. Ik noem het “het Masker van de Steinerscholen”. Naar buiten toe merk je niet hoe het er in de klassen aan toe gaat. Wij zijn aangetrokken met vele mooie beloften, maar merken nu dat het allemaal holle beloften waren.

Als ik de leerplannen lees, merk ik dat het niet is wat ik hoor van mijn kind. De leerkracht heeft ontzettend veel vrijheid en kan de leerstof geven zoals hij of zij wenst. Toen ik hier een opmerking over maakte, zei men dat de leerkracht zijn eigenheid meebrengt in de klas en dat de leerkracht ook een individu in groei is die samen met de kinderen groeit en leert. Allemaal mooi en wel, maar ik stuur mijn kind naar school om iets te leren, niet om bezig gehouden te worden! Als men me zegt dat mijn kind houtbewerking gaat krijgen, verwacht ik dat mijn kind niet in de speeltuin zit!

Er is ons beloofd dat kinderen niet gedwongen werden om te memoriseren, maar ons kind zit de tafels op te zeggen en als ik vraag wat een tafel is, krijg ik geen antwoord. Naar het schijnt vindt de leerkracht in kwestie het opzeggen van tafels heel belangrijk, veel belangrijker dan juist schrijven.

Je kan dus niet zeker zijn dat je krijgt wat ze je beloven, zelfs niet als je eerst de leerplannen doorworstelt. Ze moeten zich er aan houden maar doen dat niet. De leerkracht beslist zelf hoe hij of zij lesgeeft. Dat kan niet. Als ouder hebben we recht om te weten wat ons kind overdag leert en welke lesmethoden er gebruikt worden. Als we er achter vragen, krijgen we wel een antwoord. Vriendelijk zijn ze er altijd.’

* Auteur wenst anoniem te blijven.

Gerelateerde artikels:

De steinerschool informeert

Indoctrinatie

Misleidend getuigschrift

Informatierecht

Peter Staudenmaier, The Janus Face of Anthroposophy (ISE 2009)

Peter Bierl, A pedagogy for Aryans (PLANS 2008)

Klaus Prange, Waldorfschule: Curriculum und Karma – das anthroposophische Erziehungsmodel Rudolf Steiners (Ruhrbarone 2010)

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Author: Ramon De Jonghe

7 thoughts on “Masker van de steinerscholen

  1. Beste,

    Daar knelt inderdaad het schoentje. Heb ik zelf ook ondervonden.

    De leerkracht beloofd dat de kinderen tegen het einde van het derde leerjaar kunnen schrijven. Maar bij de aanvang van het vierde leerjaar begint hij er nog niet mee want ze moeten eerst nog het “runenschrift” leren.

    Hij beloofd de kinderen en de ouders dat ze vele ambachtsuitstapjes zullen maken. Waar enkele ouders zich ook voor inzetten, en uiteindelijk komen de kinderen nergens.

    Met rekenen was het al gelijk. Veel memoriseren maar niets leren. Mijn zoon kende de bewerkinstekens niet op het einde van het derde leerjaar. Maar ratelde de tafels af uit zijn hoofd. Hij had leren tot 12 tellen in wel 10 talen.

    Het frustrerende aan de hele zaak is dat zijn vriendjes die in reguliere scholen gingen wel boeken konden lezen en dat ze wel sommen en dergelijke konden maken. Waar de ouders dan fier op kunnen zijn. En die kinderen laten dat maar al te graag zien. Mijn zoon kon haken en breien. Kom daar maar eens mee af bij 8 jarige jongens.

    Nog frustrerender was dat hij al de kinderen buiten de steinerschool ging mijden. Hij kon niet met ze mee. Hij was een echte steiner geworden.
    Hij stond buiten de wereld.

    Zo is het mijn andere 2 kinderen ook vergaan.

    grtjs
    Erika

  2. Zeer herkenbaar. Ons zoontje had eigenlijk geen idee wat letters en woorden juist zijn. Hij raadde gewoon wat geschreven stond en kon nauwelijks lezen. Dit had ik niet door en telkens als ik met hem wou lezen, werd hij agressief. Nu beseffen we waardoor dat kwam. We zijn helemaal opnieuw moeten beginnen met de basis wat verwarrend was voor hem. Hij noemde zichzelf vaak dom en begon zichzelf soms zelfs te slaan! We wisten dat hij later zou leren lezen, maar dit hadden we niet verwacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *